Att främja elevernas kunskaper och färdigheter sker med hjälp av olika pedagogiska metoder. Metoder som styrs utifrån vår individuella syn på lärande och vad vi känner trygghet i. Gemensamt är att vi vill alla elevernas bästa och attvi utgår från Lpo 94, vårt styrdokument som skrevs i en tid när penna och papper samt telefonen som satt fast i väggen fortfarande var dominerande kommunikationsverktyg. Så är det inte längre. Vi kommunicerar nu allt mer digitalt och det sker ner i allt lägre åldrar. Vill vi ha en skola som återspegla elevernas vardag och förbereda eleverna för framtiden måste detta få någon form av reaktion inom skolväsendets pedagogik. Det behövs utbildning av pedagoger som då genom samspel av skolans traditionella (trygga) pedagogik med införlivande av den digitala (okända) pedagogiken kan finna olika metoder för olika elever så de finner inspiration och mening i sitt skolarbete.
Oavsett vilken relation ni har till IKT som pedagogisk metod tror jag att om ni läser några inlägg på denna bloggen väcks era tankar och ni kan få tips på hur digitala verktyg kan användas tillsammans med eleverna. Med hjälp av IKT kan vi förändra och variera elevernas arbetssituation. Inte minst är det ett hjälpmedel för elever som kan ha svårt med den traditionella skolan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar